Péče o cestující
Lysá nad Labem, město nedaleko Prahy, leží na železniční trati z Prahy do Nymburka (č. 231) a dále do Hradce Králové a Týniště nad Orlicí. V Lysé se napojuje trať do Všetat a Ústí nad Labem západ (č. 072); obě trati jsou dvoukolejné a elektrizované. Další, místní trať, spojuje Lysou nad Labem s 5 km vzdálenými Milovicemi (č. 232).
Lysá nad Labem administrativně patří pod uzlovou železniční stanici Nymburk. Pro cestující má moderní informační zařízení se světelnými tabulemi a automatickým hlášením i do přilehlé zastávky Ostrá a železničních stanic Milovice a Stará Boleslav. To všechno má na starosti operátorka v Lysé.
Pod kolejištěm je podchod nejen na ostrovní nástupiště, ale i do části města Litol „za nádražím“. Celé nádraží bylo stavebně upraveno před několika lety v souvislosti s peronizací a ještě dříve vzniklo ČD centrum s vchodem vedle přijímací budovy. Podchod je vyzdoben velice pěknými dětskými kresbami, které jej oživují a odstraňují strohost betonových stěn. Jen kdyby nám pěkné nádraží neničili vandalové, posteskla si dozorčí provozu Helena Vltavská.
Stanicí projdou tisíce cestujících. Velmi silná frekvence je zvláště na krátké trati do Milovic, kde po odchodu sovětské armády, která tam měla sklady a obrovské kasárny včetně bytů pro důstojníky, vzniká velké sídliště lidí zaměstnaných většinou v Praze a okolí.
Do roku 1989 jezdil do Milovic – mnozí si to možná pamatují – pro potřeby Rusů zvláštní expres Moskva–Milovice–Moskva. Starý pragotron v Pardubicích měl například Milovice v azbuce. Především díky zmíněnému expresu má dnes milovické nádraží dlouhé nástupiště, takže až dojde k elektrizaci, mohly by sem klidně jezdit i zdvojené pantografové soupravy.
Elektrizace by podle plánů Správy železniční dopravní cesty, s. o., měla začít letos v říjnu. Dokončení se předpokládá v prosinci 2009. Výpravčí ale v Milovicích dnes už není – dopravu tam řídí dálkově výpravčí v Lysé.
Trať do Milovic zažila i VIP cestující: V červnu 1993 tudy vezl zvláštní vlak Klausovu vládu, která si přijela prohlédnout prostor opuštěný sovětskou armádou, a v roce 2002 se jel prezident Václav Havel podívat na panelové sídliště po sovětských důstojnících, které se tehdy začínalo přestavovat podle našich norem.
Lysá nad Labem, kde slouží dva výpravčí a jedna operátorka ve směně, je vybavena moderním a spolehlivým zabezpečovacím zařízením JOP (Jednotné obslužné pracoviště).
Lysá nad Labem má unikátní dopravní kancelář. Kromě techniky a lidí je tam krásné akvárium, o které pečuje výpravčí Jan Malý, zkušený odborník-akvarista. Rybičky tam instaloval před deseti lety; v roce 2006 obstaral větší a lepší akvárium, které tam zůstalo dodnes. Skoro jsme jim ho záviděl…
Jednou do roka už několik let pořádá pivovar Nymburk spolu s Českými drahami velmi populární akci: Postřižinskou jízdu v okolí Nymburka jako reminiscenci na povídku Bohumila Hrabala a slavný film Jiřího Menzela Postřižiny. Historická souprava s parní lokomotivou je vždy plně obsazena a je to také úspěšná reklama pivovaru a koneckonců i Českých drah. Pivovar pořádá ještě navíc Den otevřených dveří a přitom jezdí opět historická souprava z Nymburka do pivovaru.
Lysá nad Labem se také pravidelně zapojuje do oslav Dne železnice, lidé mají přístup na některá pracoviště stanice a mívají tu také modelářská kolejiště v provozu.
IVO ŠTECHA