Jdi na obsah Jdi na menu
 


Město kruhových objezdů?

19. 9. 2020

kruhove-objezdy-milovice.jpg

Milovice jsou městem, které za posledních pár let zněkolikanásobilo počet obyvatel. Milovice nejsou tranzitním městem. Byla vypracována studie dopravy, kterou chce vedení města projednávat a také jí prakticky využít a ve městě zavést. Domnívám se, že tato studie má velmi závažné trhliny. Jedna z nich je, že by z Milovic vzniklo město drahých kruhových objezdů.  Má jich být vybudováno hned několik. Kruhové objezdy, které by měly zklidnit dopravu na jediné páteřní komunikaci vedoucí středem Milovic, ji zpomalí na jízdu krokem, kde budou auta stát v kolonách, ať už se vydají kamkoliv. Tím se také zvýší hluk a zápach z těchto vozů v okolí celé ulice Armádní. Nesouhlasím s tím, aby město investovalo milióny do některých zbytečných kruhových objezdů. Příkladem, kde je velké množství kruhových objezdů, je město Chrudim, kde díky kruhovým objezdům celé město stojí každý den v zácpě a průjezdnost tímto městem je velmi komplikovaná. Proto místní obyvatelé využívají každou propojku a tím v celém městě není místo, kam by nezajela vozidla, aby se vyhnula zácpám. To samé je ve městě Náchod, kde kruhové objezdy naprosto zpomalily hlavní páteřní komunikaci a chodci jsou zde v cíli rychleji než vozidla. Určitě lze nalézt i další obdobné případy. Např. v Jihlavě si již uvědomili, že světelné křižovatky mohou být mnohem účelnějším řešením než kruhové objezdy.

Odpůrcem všech kruhových objezdů však nejsem, s některými souhlasím. Zejména se jedná o kruhový objezd plánovaný na spojnici komunikací Armádní a Italská, kde má nově vyústit i silnice Ostravská vedoucí od Benziny kolem Penny Marketu až na Armádní.

Dále však již s navrhovanou koncepcí souhlasit nemohu. Nově má vzniknout komunikace propojující ulici Armádní a ulici Vrutickou přes ulici Slepou. V ulici Slepé má vzniknout místo parčíku s břízkami mezi Relax parkem a garážemi parkoviště, rovněž zeleň mezi Relax parkem a bytovým domem č.p. 788, 789 má být nahrazena parkovacími místy. Nedokážu si představit, že zde má být odkloněna doprava z Armádní na Vrutickou a zvýšen provoz. Původně klidová zóna by tím značně utrpěla. Dále mají být zrušeny zahrádky u ulice Armádní, aby zde mohla být vybudována komunikace spojující ulici Topolová (Slunečná) a Armádní. Tato komunikace je naprosto zbytečná a postačilo by opravit komunikaci ulice Slunečná kolem ubytovny Žlutá sova, která na ulici Armádní od ulice Topolové vyúsťuje poblíž nové hasičské stanice. Toto jsou jen ty nejzávažnější přešlapy. Celkově jde o paskvil, který nemá opodstatnění. Zajímalo by mě, na kolik mají právě tyto úpravy vyjít městskou pokladnu.

Podle mého by nejdříve mělo dojít k opravám stávajících komunikací Vrutické, Italské, Kaštanové a Topolové atd. Tedy nejprve opravit vše a následně budovat nové. Až po opravách všech stávajících poškozených ulic by mělo být vyhodnoceno, kolik je třeba kruhových objezdů v našem městě. Zpracovatel studie dopravy z ČVUT se dokonce v Milovickém Echu přiznal, že městem opakovaně projížděl nepřiměřenou rychlostí, tedy porušoval zákon bez jakéhokoliv opodstatnění. Stačilo, aby vysokou rychlost, které dosahují hříšníci v noci, měřila státní nebo městská policie a výsledky předala výzkumníkovi z ČVUT.  V předložené studii se vůbec nepracuje s údaji, kolik bylo řešeno dopravních nehod a v kterých místech se nehody staly. Která ta místa jsou nebezpečná. Také nebylo zjištěno, kolik zde bylo projednáno dopravních přestupků. V podstatě nebyly zjištěny závažnější dopravní konflikty v ulici Armádní. Potom nerozumím, proč budovat nákladné kruhové objezdy. Daleko levnějším řešením s lepším výsledkem vedoucím ke zpomalení dopravy by byla koordinační smlouva mezi městem Lysá nad Labem a Milovicemi o řešení rychlosti na Armádní poměrovým radarem. Peníze utržené za překročení rychlosti by mohla inkasovat Lysá nad Labem a část odvádět Milovicím. Případně, i kdyby peníze z radaru měla získat jen Lysá nad Labem, stále zde jde o bezpečnost provozu v Milovicích, a to žádné peníze nenahradí. Navíc by takový radar jistě vyšel levněji než plánované kruhové objezdy. Málokteré město se může chlubit širokou komunikací, jako je Armádní, kde lze případně vytvořit i odbočovací pruhy, kde mají vozidla IZS možnost rychle přijet a zasáhnout u závažných případů.

Vznik nového parkoviště namísto zbývající zeleně u Relax parku je výsměchem a ničením této lokality. Parkování v ulici Slepé je již zajištěno přilehlým oploceným parkovištěm, které patří městu. Město toto parkoviště hodlá pronajmout a zpoplatnit namísto toho, aby tato parkovací místa byla ponechána zdarma občanům města, jako je tomu nyní, kdy není rozhodnuto o provozovateli parkoviště. Dále město znesnadnilo v lokalitě ulice Komenského rezidentům parkování tím, že zabralo veškeré parkování pro dojíždějící (zaměstnance a návštěvníky budov č.p. 578 a  zejména 581) a místní nemají jediné místo pro sebe, kde by mohli auto nechat přes týden 24 hodin, natož pro návštěvy. Tady by se již dalo slušně napsat, že město není přívětivé ke svým občanům.

Koncepce dopravy bude projednávána dne 21.9.2020 v 18:00 v atriu radnice. Přijďte i vy zástupcům města sdělit své názory a diskutovat o zásahu, který kvalitu žití v našem městě a jeho další rozvoj ovlivní na mnoho let dopředu.

Pod tímto článkem je krátké video z místa, kde v Chrudimi vytvořili dva kruhové objezdy po necelých 130 metrech. Jinak na zhruba 1700 metrů je pět kruhových objezdů, kde vozidla jedou krokem.

- Jan Bukovský-